Vinstra so far


Dag 1

En lång resdag! Nio timmar. Men med i packningen hade jag en parfym jag letat länge. Den har utgått men på taxfreen på Arlanda fanns den fortfarande. Rätt nöjd jag vart då!! Flyg från Arlanda till Oslo. På flygplatsen där fick jag stifta bekantskap med norska priser för första gången. Pizza 170 NOK.... nä tack. Tog en sallad. Den kostade ju i alla fall bara 60 norska. Vad nu det blir i svenska. Men den var god i alla fall. Sen hoppade jag på tåget... och somnade gött innan jag då kom fram till den lilla tågstationen i Vinstra. Den såg så liten och söt ut. Litet timmrat stationshus. Blev mött av avdelningschefen som tog mig på guidad tur i byn. Tror hon sa att det bodde 6-8000 här. Fick se min nya arbetsplats. Ett korttidsboende, så de boende hade alltså diverse sjukdomar. En liten snabbhandling på vägen innan jag äntligen kom innanför dörren till mitt nya hem framöver. Visste ju ingenting så jag blev glatt överraskad. En trea med riktig stugkänsla. Låg på övre plan i ett tvåplanshus a la Sörgårdarna i Vemdalen. 4 bäddar, diskmaskin, tvättmaskin, altan, plattv.... ja det var riktigt koseligt. Åt lite, kikade på tv, lyssnade på musik på datorn och tog en skön dusch innan jag kröp ner i den sköna sängen. Det var ju ändå inte så lätt att somna trots den långa resan. Men det är det ju sällan första natten på ett nytt ställe. På natten fick jag i alla fall ett sånt himla gulligt sms, mitt älskade nattsällskap. Tur att något var sig likt fast jag inte var på hemmaplan.


Dag 2

Upp med tuppen. Började första dan kl7. Men shit vad svinkallt det var ute. Var ju närmare -20 så jag var rätt frusen när jag kom till jobbet fast det bara e en kvarts gångväg från mitt hem. Ja första dan då.. hur var den. Jo då, den gick ändå ganska flott. Lärt mig att förstå norska lite bättre, verkligen fått ett helt fantastiskt mottagande av alla, lärt känna några av de boende. Försökte få lite kläm på alla rutiner, för det e verkligen inte som i Sverige. Tror jag har lite halvkläm på det i alla fall. Men alla är så hjälpsamma så det ska nog gå bättre och bättre. Fick även göra min första dialys. Det var coolt. Skulle även försöka briljera på en katetersättning, men det gick lite så där halvbra bara haha. Men jag försökte i alla fall. Fredagsmys hade de bland personalen också. En buffé med chips, godis och annat gött. Och så var man med i vinlotteriet, men vann inget. Men det var ju lika bra det. För jag kan ju inte sitta här och smygsupa för mig själv. Vore ju bra trist.

Har bra arbetstider i alla fall. Slutade 14.30 idag. Och imorrn börjar jag 14.45. Såg även att jag kommer va ledig på måndag. Kan väl visserligen va skönt att va ledig en dag, men jag vet inte vad jag ska göra. Har ju två kanaler på tvn och inget internet än. Fixade papper till det idag i alla fall. För det var hyffsat krångligt bara för att jag inte är skriven i Norge. Men idag tror jag det blev ett steg i rätt riktning. Var in på Expert här i byn. Han där trodde att det skulle kunna va klart på måndag. Hoppas hoppas!!! Vill ju kunna ha lite kontakt med alla mina vänner och min familj och uppdatera om läget. Byn e mysig i alla fall. Husena är lite som i Åre. En gata med fjällstugor där det sakta kommer lite rök ur skorstenarna.

Sov sov sov hela eftermiddan. Vaknade vid 19-tiden, gick och handlade och åt korv stroganoff. Efter middan var det ju så jäkla lyx att bara sätta in all disk i diskmaskinen och trycka på start. Norska Idol höll mig sällskap. En kille var då riktigt söt och grym på att sjunga. Just nu känns det faktiskt som om jag kommer jobba och sova här. Shit vad trötter man blir av alla nya intryck och allt som ska läras in.


Dag 3

Började arbetsdagen kl 14.45 idag. Sent eller hur! Så jag sov ut, åt frukost i lugn och ro. Tog allt med ro. Tänkte städa men det fanns inga städgrejer alls. Tog en tur till köpcentret för att se om jag kunde köpa en nätverkskabel där, för jag hittade ju ett uttag bakom en möbel. Hoppet om att få till internet steg en aning. Men så klart hade de inte nån sån butik på köpcenteret vid mig. Och det andra ligger 30 min gångväg från mig. Orkade faktiskt inte gå dit idag igen. Så det blev till att lunka hem och vänta... och vänta.. på att börja jobba. En ovanlig känsla att inte ha nåt att göra. Kikade lite tv, spelade patiens.. haha. Gick till jobbet lite tidigare t.o.m Men där vände det. Fick en kanonkväll. Lärde känns de boendena lite bättre och pratade om ditt å datt. Har även fått ett smeknamn av en "Svenskan". Fick lite hjlp med vad som skulle göras, men allt flöt på riktigt bra. Och norskan förstår jag bättre och bättre. Jobbade med så grymt trevlig personal ikväll. Fick ju även skjuts hem efter passet!! Hade lite roligt åt det faktum att norskar faktiskt äter mackor till alla mål. Lunch som middag. Så min korvgryta kändes ju som värsta måltiden... hehe.


Dag 4

Det här kommer bli en klassiker. Roligt på jobbet och tråkigt när jag har ledigt. Och eftersom jag e ledig imorrn känner jag att jag måste göra nåt. Funderar på att åka till Lillehammer och kika lite. Annars kommer jag bli uttråkad till max :p Har funderat på hur de kan säga syltetöy om sylt när töy betyder kläder. hmmm... Andra saker att missförstå

Mangle glas=saknas glas.

Kone=fru

Gå vakt=arbetspass

Lite gulliga...Nissefar, nu ska vi sjå, gå på do, flöte i kaffet, pusse tenderne


Dag 5

Det här med mitt internet alltså. Det börjar ju bli komiskt. Gick til Expert idag. Då var allt med abbonemanget klart men då hade de inte rätt sim-kort så det skulle skickas aningen till Expert eller hem til mig. Bra besked... NOT! Ja... hade hört att man kunde surfa på bibblan men där höll de på att bygga om. Blev hänvisad till tågstationen. Men datorn där var trasig. Ja ni ser! Åt en riktigt god middag laks och poteter :) Betydligt fler bra program til tvn idag också. Har varit in lite på Facebook via mobilen i alla fall. Lite kontakt med omvärlden. Vet inte vad det kommer kosta, men det får det va värt. Imorrn börjar jag kl 8, så jag behöver inte ens lägga mig tidigt. Sweeeet!! Tror det var nån bra film ikväll. Igår ringde det förresten på en kille på dörren. Där står en nattsvart typ som vill låna mobilen. Men eller huuuur. Sa att jag inte hade nån :p Bor ju i nåt skumt område med invandrare och nån psykiskt sjuk har jag hört. Men jag håller mig inne om kvällarna.

Lite lustigt, men jag trodde jag skulle längta hem mer än jag gör, med tanke på vilket litet ställe det här e. Men nu börjar jag faktiskt känna mig hemma. Klart jag längtar efter vissa och det skulle va kul med lite svenskt sällskap, men det går bra! Äntligen nåt svenskat på tv också, Wallander!


Dag 6

Inte mye att förtelle. Fått kika på Greys ikväll. Lycka!!!! Ja tanken slog mig att det är väldigt små saker som behövs nu. Ett sms.. ett meddelande på Facebook... och nåt bra på tv :)


Dag 8

Idag blev det frityrtorsk till middag. Det ni! En bra dag på jobbet som vanligt. Det är så himla kul när patienterna tycker om en och verkligen säger att de gillar en bättre än andra. Så idag har jag haft en som strök mig på handen och en som pussade mig på handen. Har även lovat en gammal söt dam som är jättesjuk i cancer att jag ska ta med bilder på en av mina tavlor och på min katt när jag kommer tillbaka efter jul.


Dag 9

Bara -14 grader ute idag. Alltså var det riktigt skönt att ta en promenad. Haha... ni förstår nu att jag befinner mig på Norges kallaste plats. VAr ner till centrum lite och kikade och shoppade. Skulle även kolla om sim-kortet kommit. Men icke! Fast de sagt på NetCom att det skulle komma idag. Blev lite lätt irriterad kan jag säga för nu har jag hållt på att krångla med det där internetet sen jag kom hit.. och ja det blir ju 9 dar idag då. Men jag har kikat lite på jobbet idag. Sen fick jag ett sms idag som väger mer än alla mess på Facebook. Blev så jäkla glad!! :D Jobbat kväll och gör det imorrn också, så det blir till att packa innan jobbet imorrn. För imorrn natt kl 3 smäller det. Då bär det av till Oslos flygplats. HAr hört på nyheterna att det är en massa förseningar nu pga väder och många resande i juletider. Så jag hoppas det inte är så på söndag. Som tur e är jag på flygplatsen 2 timmar innan avgång så jag hinner checka läget i tid. Sen har jag gott om tid på Arlanda innan flyget till Östersund. Så det känns skönt. Vill inte missa planet hem. För nu har jag hemlängtan!!!!!! Såg finalen på norska idol ikväll. Underbart söt han som kom tvåa.

Hemma fem dagar över jul, varav två är resdagar. Så det blev tajt om tid att hinna allt. Hann det mesta jag hade tänkt i alla fall. Fick ju en middagsbonus redan första dan hemma. Thai hemma i soffan. Så gött!! Julafton hemma. Fixade lite sill, slog in klappar och kikade på Kalle anka så klart. Julmiddag hos mormor och vi hade jäkligt kul :) Säger bara Bonde söker fru... haha. Sen åkte vår familj till storebror för att öppna klapparna där. Fick kanonpresenter! Bl a en superslimmad dvd-spelare som åker med i resväskan tillbaka till Norge. Juldagen spenderade jag i Åre med mat, vin, film och gött sällskap :) Lite sömn dessa nätter hemma, men det har sååå varit värt det. Vila har jag gott om i Norge. Sista kvällen i stan spenderade jag på restaurang. Första gången jag blivit utbjuden på sånt där riktigt sätt. Guldstjärna till initiativtagaren ;) Hann inte träffa alla vännerna men jag blir ju hemma längre nästa gång. Det var med lite vemod jag lämnade Sverige igen. Hade så gärna velat stanna bara en dag till. Det hade gjort skillnad. Men det för ju nåt gott med sig att vara borta också!


Norge igen... hade förväntat mig råkyla men kliver av tåget med plusgrader och slask på stationen. Jag ler!!! Allting kändes genast bättre. Var riktigt hemtrevligt att komma tillbaka till lägenheten, vara nere på affären och handla upp lite mat och avsluta kvällen med en film på dvdn. Första arbetsdagen var bra som väntat. Möttes av många glada miner och öppna famnar av de som saknat mig.


29/12

Snart nyårsafton, men jag kommer bli här själv som det verkar. Känns ok nu, men lär kännas trist när väl dagen kommer. Hoppas jag kommer få många sms i alla fall. Har tränat med min nya vän idag, Köpte ett sånt där gummiband innan jag lämnade Sverige så jag inte ska krypa ur mitt eget skinn. Det kändes riktigt bra och det var en himla tur att jag köpte svart, den trögaste. Vad ju ok motstånd när jag körde den dubbelvikt på biceps.. haha... Fast man skulle ha den enkel. Så musklerna är fortfarande starka, vilket känns skönt! Var gött att känna dom lite blodsvällda igen ;) Gjorde åter ett försök med internetet. SIM-kortet hade kommit och jag blev lycklig. MEN så klart fungerade det inte när jag kom hem. Ringde supporten och fick veta att det var under bearbetning och skulle antagligen fungera först den 3/1. Men huuur lång tid ska det ta att fixa det här egentligen!? När jag var på Expert nere i centrum stog det 2 svenska killar i kön framför mig och de höll på att fixa telefonabbonemang. JAg tänkte säga att de kunde räkna med att det skulle ta en evighet, men jag lät bli. I efterhand ångrade jag mig lite. Antar att de bodde här och det skulle ju varit kul med lite svenskt sällskap. Men vem vet.. kanske stöter på dom fler gånger. Finns ju bara ett köpcentrum :)


Nyårsdagen

Ja jag tyckte väl rätt synd om mig själv igår. Fira nyår själv. Men fick mig lite mat på jobbet innan jag gick hem, pratade med söt och fick ett helt gäng sms :) Så det var kul! Men var så trött så jag somnade innan kl 00. Men vaknade fem i tolv för det bara dånade mellan bergsväggarna här. Så jag klev upp, omslingrad av täcket och kikade ut. Och jag blev helt tagen. Var helt otroligt vackert. Hela Vinstra sprakade och dånade av raketer. Fattade inte hur en sån här liten by kunde smälla så mycket raketer. Men fyrverkeriet som är på Yran kan slänga sig i väggen. Var färgsprak över hela himlen, från dalen till toppen på berget eftersom det bor folk längs hela vägen upp. Himlen lystes upp bakom berget av de raketer som fyrades av bakom det. Vackert vackert vackert!! Skulle filmat om jag bara fattat att det skulle va så mäktigt redan från början. Trodde det skulle fjuttas iväg nån enstaka här och där bara. Satte på mig skorna i alla hast för att inte missa nåt. Så där stog jag och log och myste för mig själv på balkongen, i bara skor och täcke.. haha. Efter 25 min började det klinga av... men hur många 100 000 hade eldats upp då ;) Bara älskar fyrverkeri. Blir som ett barn då :) så sen somnade jag verkligen gott!! En riktigt bra dag på jobbet idag. Var ett flamsigt gäng som jobbade så vi hade verkligen kul, och så börjar jag ju hänga med i de norska skämten.


Kommentarer
Postat av: Lars

Låter som att du har det ganska bra! Men glöm inte att snåla som fan så att du har råd med en hoj till våren! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback